Nudging i klasserommet

19.09.2018

Nudging handler om å ta i bruk små, uformelle virkemidler for å påvirke menneskers adferd i en bestemt retning, uten at man fratar dem valgmuligheter.


Bildet: Nudging-tiltak i klasserom, Frederiksberg, Danmark. BlivKlog.kd

I hverdagen bestemmes våre handlinger av mer eller mindre spontane beslutninger som ofte påvirkes av detaljer i omgivelsene. Vi griper det som ligger nærmest, husker best det vi sist ble fortalt, velger det mest bekvemmelige og følger som regel minste motstands vei. På denne bakgrunn og basert på psykologisk og sosiologisk teori er det utviklet systemer for å endre folks individuelle valg gjennom små, men gjennomtenkte virkemidler. Man ønsker å «dytte» eller gi folk et lite «puff» i en bestemt retning, uten at man fratar dem muligheten til å velge andre alternativer. På engelsk betegnes dette som nudging (kilde: tidsskriftet.no).

Et kjent eksempel på nudging som fikk mye oppmerksomhet var da Choice hotels reduserte størrelsen på tallerkenene fra 24 til 21 cm for å redusere matsvinn. Det førte til at mengden matavfall ble redusert med 20 prosent. 
Et annet kjent eksempel er fra flyplassen i Amsterdam. Ved å plassere et klistremerke av en flue i urinaler på toalettene, ble mengden urin på gulvet redusert med rundt 80%.

Nudging forekommer også i skolen og i klasserom. Det kan for eksempel dreie seg om tiltak som fremmer et bedre arbeidsmiljø, ryddigere lokaler, gangmønster og atferd i korridorer, søppelhåndtering og mye mer. I artikkelen «Skap et roligt arbejdsmiljø med nudging» på Blivklog.dk, forteller danske Sussie Lerche om hvordan tre enkle grep av typen nudgning har gitt gode resultater i form av mindre uro i en førsteklasse.

For å redusere vandring i klasserommet plasserte de et en hylle med bibliotekbøker, utstyr som fargeblyanter, sakser, papir, samt en søppelbøtte midt i rommet. Videre markerte de en del av klasserommet med gul tape på gulvet. Dette var klassens «powersone». Den gule streken markerte en tydelig grense, og elevene begynte å tenke seg om før de gikk inn i denne sonen. Gul tape ble også benyttet på gulvet i gangen utenfor klasserommet. Streken brukes som en ledetråd når barna stiller opp på rekke før de går inn. Dette skaper en rolig start på undervisningsøkten skriver Sissie Lerche.

Til slutt forteller Lerche om tiltaket «broken Window». Det handler om at når elevene får inntrykk av at det er nytt og rent rundt seg, så gjør de gjerne en ekstra innsats for å holde det slik.

Bilder: Eksempler på nudging.

Har du erfaring med nudging i din skole- eller barnehagehverdag? Del gjerne dine erfaringer med oss (bruk meldingsfeltet til høyre, eller sendt oss en epost).


Se også: What exactly is a "nudge"? (Youtube) Prof. Richard Thaler, University of Chicago.

 

Send oss en henvendelse