Inneklima og innemiljø

13.02.2018

Et godt inneklima er en viktig forutsetning for helse, læring og trivsel i barnehagen og i skolen - både for voksne og barn. Både befolkningsstudier og toksikologisk/biologisk forskning har vist at flere risikoforhold i inneklimasammenheng kan knyttes til uønskede helseeffekter.

31.01.2018

Verdens Helseorganisasjons har definert innemiljø gjennom fem inneklimafaktorer, med tillegg av estetisk og psykososialt miljø. Inneklimafaktorene har på hver sin måte betydning for hvordan den enkelte vil oppleve inneklima i bolig og bygg.

13.01.2018

Et godt renhold er viktig for inneklimaet og trivselen på skolen. Et godt renhold stiller krav til renholderne og renholdsmetodene som brukes. Et godt renhold stiller imidlertid også krav til ansatte og elever som gjennom sin bruk av byggene kan redusere behovet for renhold.

30.08.2017

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) besøkte i august Oslo for å lære om inneklima i norske skoler. Rådgivningstjenesten for fysisk læringsmiljø hadde gleden av å være vertskap for den danske delegasjonen under oppholdet som varte i tre dager. 

13.08.2017

De tekniske anleggene i bygget omfatter normalt varmeanlegg, sanitæranlegg, ventilasjonsanlegg, elektrisk anlegg inklusive belysning, telefoni- og dataanlegg, drift- og sikringsanlegg (alarmanlegg, sprinkleranlegg) og transportanlegg som heis, rulletrapp etc.

09.06.2017

Høsten 2016 presenterte Helsedirektoratet nye anbefalinger for praktisk inneklimaarbeid i barnehager og skoler. Helsedirektoratet har utarbeidet denne anbefalingen for å medvirke til at alle barn får et godt inneklima i barnehager og skoler.

12.01.2016

Tidsskriftet "Arbeidervern" som blir utgitt av Arbeidstilsynet har i siste nummer (nr. 6, 2015) flere artikler som omhandler inneklima i skoleanlegg.

10.11.2015

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har gjennomført en analyse av sammenhengen mellom elevers opplevelse av inneklima og faglig utbytte i grunnskolen.  Analysen er basert på skoleelevers besvarelser på DCUMs elekstroniske spørreverktøy "Termometeret". Her er det utarbeidet egne spørreskjema for elever på 0.-3. trinn, og for 4.-10. trinn.

Send oss en henvendelse